Seizoen 2010 – 2011
Na een aantal seizoenen te hebben gevoetbald in weinig verheffende hansopjes kiest Fortuna vanaf dit seizoen voor een fris en bijna revolutionair ontwerp. Uiteraard wordt aan het gele shirt niet getornd, maar het shirt is aan de linkerzijde voorzien van twee groene banden, gescheiden door een witte lijn. Ter hoogte van de borst is het clublogo op het shirt gestikt. De ronde kraag en mouwen zijn voorzien van biezen waarin dezelfde kleuren terugkomen als in de verticale baan die het shirt siert, namelijk groen en wit. Het shirt is ook strakker gesneden dan shirts uit voorgaande seizoenen, hiermee de huidige modetrends volgend.

Nieuw is de vaste shirtsponsor waarover de club beschikt. Daar waar afgelopen seizoen het shirt per wedstrijd werd ‘verkocht’, heeft de club een einde kunnen maken aan deze kermis. Fitland, een Brabants bedrijf dat zich begeeft in de markt van welnessresorts, hotels en restaurants wil een vestiging naast het Fortuna-stadion bouwen en denkt door sponsoring een voet tussen de deur te krijgen bij de gemeente Sittard-Geleen. Voorafgaand aan het seizoen raakt bekend dat Fitland haar naam voor drie seizoenen aan Fortuna verbindt. Opvallend is dat de bedrijfsnaam niet centraal op de shirt staat, maar iets naar rechts, rekening houdend met de twee verticale banden.

Dat Fitland shirtsponsor wordt is geen verrassing, aangezien de trainingsaccommodatie waar Fortuna gebruik van maakt eigendom is van het Brabantse bedrijf. En nee, huur heeft Fortuna al enige tijd niet meer betaald. Door Fitland op het shirt te zetten wordt stukje bij beetje de huurachterstand verrekend. Liquiditeiten levert het de club niet op, maar verlost zijn van een grote schuldeiser is natuurlijk ook niet mis.

Rugsponsor is, evenals afgelopen seizoen, de vastgoedonderneming Brazilian Beach. Het logo is van de rug gehaald en is vervangen door vijf sterren. Tussen de sterren en de ronde kraag is de krachtterm ‘Nao Veure’ geborduurd, een verwijzing naar het clublied ‘Nao Veure Fortuna’.

Badre Kotbani, Randell Shakison en Philippe Liard spelen met nummer 5

Tijdens de voorbereiding op het seizoen en de beginfase van de competitie speelt de club in een soort van ‘proefversie’. Het verschil tussen de uiteindelijke shirts en de ‘proefversie’ is het ontbreken van de witte lijn die zorgt voor twee groene of gele banden op de voorzijde van het shirt.

Als uitshirt kiest Fortuna voor de kleur groen. Het shirt is identiek aan het tenue dat de spelers tijdens thuisduels dragen, maar het geel van het thuisshirt is vervangen door groen en het groen door geel. Dus ook de nummers op de rug, rugsponsor Brazilian Beach, de vijf sterren plus de tekst ‘Nao Veure’. Maar vooraleer Masita de uitshirts beschikbaar heeft, gaan er heel wat maanden voorbij. Doorgaans levert dat geen problemen op, want bij clubs als Helmond Sport (rood), AGOVV Apeldoorn (blauw), Sparta (rood-wit), MVV (rood) en Telstar (wit), kun je gewoon in het gele thuisshirt spelen.

Maar als Go Ahead Eagles (rood-geel) de tegenstander is, kom je acuut in de problemen. En zeker als de kledingleverancier de uittenues niet tijdig kan leveren. Oplossing? Gewoon een standaard, groen shirt laten bedrukken! En dat wordt dan ook gedaan als Fortuna op 5 november 2010 het in De Adelaarshorst opneemt tegen Go Ahead Eagles.

Maar heel weinig mensen zien Fortuna in dit groene shirt voetballen

Erg succesvol is Fortuna niet in bovenstaande shirts, want de wedstrijd in Deventer gaat met 4-1 verloren, waarbij Fortuna nooit de indruk geeft aanspraak te kunnen maken op een punt of meer. En dus schakelt men weer over op het thuisshirt.

Maar half december is het dan eindelijk zover: Fortuna speelt een eerste maal in de uiteindelijke uitshirts. En dat gaat meteen prima, want titelkandidaat RKC Waalwijk wordt met 2-3 verslagen. Niet toevallig valt dit samen met de rentree van Fernando Ricksen. De verdediger is na zijn vertrek bij Zenit St. Petersburg een tijdje (noodgedwongen) gestopt met voetbal, maar acht zichzelf nog te jong om definitief te stoppen en sluit aan bij de selectie van Wim Dusseldorp.

Dit shirt wordt tijdens uitwedstrijden regelmatig vergeven aan Anthony di Lallo

Maar ondanks dat Fortuna in een prachtig ontworpen shirt speelt, gaat het sportief verre van geweldig. Fortuna voetbalt dramatisch, pakt amper punten en weet haar rug pas te rechten als Fernando Ricksen zich bij de selectie aansluit. Naast Ricksen versterken in de winterstop ook Henrik Ojamaa (gehuurd van Alemannia Aachen), Karim Mossaoui en Jerson Ribeiro (beiden afkomstig van Excelsior), Paddy John (contract ontbonden bij RKC Waalwijk) en Markus Rychlik (rentree op amateurbasis) Dusseldorps selectie. Door middel van een enorme inhaalrace weet de club zich te mengen in een zenuwslopende degradatiestrijd met RBC Roosendaal en Almere City FC.

Tijdens speelronde 30 sluit Fortuna de thuiswedstrijd tegen directe concurrent RBC Roosendaal met een 2-0 overwinning af en tijdens de voorlaatste speelronde slepen de Sittardenaren een punt uit de Almeerse brand. Uiteindelijk slaakt trainer Wim Dusseldorp een zucht van verlichting als Fortuna zich op de laatste speeldag, ondanks een 1-2 nederlaag tegen kampioen RKC Waalwijk, handhaaft. Almere City redt het niet vanwege een nederlaag bij FC Den Bosch en is het kind van de rekening.

Seizoen 2011 – 2012
Na twee seizoenen ‘koppijnvoetbal’, zoals Wim Dusseldorp het noemt, gooit de club het over een andere boeg en investeert flink in een nieuwe selectie. Alle puin wordt geruimd en het weet een hele reeks van gekende spelers aan zich te binden. En aldus trekken onder andere Timothy Dreesen (clubloos), Wouter Scheelen (gehuurd van KVC Westerlo), Harrie Gommans (clubloos), Kevin Diaz (afkomstig van Cambuur Leeuwarden) en Danny Hoesen (gehuurd van Fulham FC) het nieuwe thuisshirt aan waarop wederom de naam Fitland prijkt. Maar naast gekende spelers, trekt de club ook talentvolle, jonge spelers aan zoals Faton Trstena (afkomstig van Hogaborgs BK) en Roel Janssen (afkomstig van VVV Venlo).

Roel Janssen groeit uit tot een dragende speler

Net als tijdens het seizoen 2002 – 2003 speelt Fortuna ook dit seizoen met vaste rugnummers en staat de achternaam van de speler op de achterzijde van het shirt gedrukt. Op de rechtermouw is het ‘Go for Gold’ logo van de stichting Topsport Limburg genaaid. Aan de voorzijde is het Fortuna-logo herkenbaar. In tegenstelling tot het uittenue is het logo in het shirt gedrukt in plaats van gestikt. Ook de sponsornaam is in het shirt gedrukt, in tegenstelling tot het uitshirt.

Kévin Diaz speelt met nummer 11 als linksbuiten

Afgelopen seizoen sierde Brazilian Beach voor het laatste seizoen de achterzijde van het shirt; dit seizoen blijft de club aanvankelijk verstoken van een rugsponsor. Maar in de loop van de competitie strikt Fortuna alsnog een sponsor voor de achterzijde van het shirt. Het Zwitserse horlogemerk Bovet probeert via sponsoring van Fortuna meer naamsbekendheid te vergaren in Nederland. In eerste instantie kiest de horlogemaker enkele wedstrijden en de tweede periode uit, maar al gauw kiest men ervoor om elke wedstrijd als rugsponsor te fungeren. De sponsoring van Bovet zal zich uiteindelijk beperken tot (een gedeelte van) het seizoen 2011 – 2012.

Daar waar de club kiest voor de kleur groen voor het uittenue, spelen de doelmannen in rode en blauwe tenues welke identiek zijn aan de tenues gedragen door de veldspelers. Vaste keus in doel is Danny Wintjens, terwijl Mark Voss en Sven van der Jeugt strijden om de plek van reservedoelman. De Belgische keeper speelt uiteindelijk maar een handvol wedstrijden voor Fortuna, want in de winterstop heeft hij genoeg van zijn statuut als doublure van Wintjens en vertrekt naar KVK Tienen.

De passage van Sven van der Jeugt bij Fortuna is geen succes

Maar naast Wintjens, Voss en Van der Jeugt speelt ook de jonge Dennis Coyette in Sittard. Coyette maakt weliswaar geen minuten in de hoofdmacht, maar speelt met enige regelmaat in het tweede elftal. Tot een doorbraak komt het echter nooit, maar de club acht het noodzakelijk om een shirt te laten bedrukken met de naam van de doelman. Uiteindelijk vertrekt Coyette naar Spouwen-Mopertingen.

Ook Dennis Coyette kan niet overtuigen

Tijdens de winterstop vindt er een trainerswisseling plaats. Wim Dusseldorp vertrekt naar VVV Venlo en wordt vervangen door Tini Ruijs. Ruijs mag werken met een prima selectie en weet deze ook nog eens te versterken met Suat Usta (clubloos), Danny Schreurs en Rowin van Zaanen (beiden gehuurd van Willem II). Onder Ruijs’ bewind speelt Fortuna adembenemend voetbal en lijkt op de slotdag de nacompetitie te halen. Slechts een rake kopbal van Go Ahead Eagle Freek Heerkens weet dit in blessure te verhinderen.

Maar even enerverend als het voetbal na de winterstop is de periode die volgt na het mislopen van de nacompetitie, want de ene na de andere speler trekt, geadviseerd door Ruijs, de Sittardse deur achter zich dicht. Fortuna lijkt terug bij af en de nieuwe trainer Willy Boessen mag proberen er tijdens het seizoen 2012 – 2013 iets van te maken.

Seizoen 2012 – 2013
Met ingang van het seizoen 2012 – 2013 gooit Fortuna het over een andere boeg. De club moet bezuinigen en teneinde middelen te genereren lanceert de club de actie ‘Aan ‘M’. De actie bestaat eruit supporters de kans te geven hun eigen naam op het shirt te laten drukken. De kosten hiervoor bedragen € 75. Zoals gezegd, in ruil voor dit bedrag staat je naam op het shirt en ontvang je tevens een exemplaar. En aangezien het aankoopbedrag van een wedstrijdshirt rond de € 50 ligt, geven supporters massaal gehoor aan de oproep van de club om dit initiatief te steunen. Vlak voor het verstrijken van de deelnametermijn maakt de club dan ook bekend dat het shirt ‘vol’ is! ‘Aan ‘M’ is een groot succes!

De namen staan in de groene baan gedrukt die zich aan de linkerzijde van het shirt bevindt. Rondom de hartstreek is de groene baan onderbroken om plaats te maken voor het clubembleem.  Net zoals voorgaande seizoenen doet Fitland dienst als shirtsponsor. Daarnaast is het bedrijf van de voorzitter van VVV Venlo, Hai Berden, gestrikt als shirtsponsor. Dat wil zeggen: Berden ondersteunt de club geldelijk en in ruil hiervoor staat de naam Seacon Logistics op de achterzijde van het shirt. Wat ontbreekt in tegenstelling tot voorgaande seizoenen is het ‘Go for Gold’ logo op de mouw.

Aan de onderzijde van de achterkant zijn alle logo’s zichtbaar welke verband houden met de historie van Fortuna. Van links naar rechts zijn de logo’s van Fortuna ’54 (1954 – 30 juni 1968), Fortuna Sittard (1 juli 1991 – 2000), Fortuna Sittard (2000 – heden), Fortuna Sittard (1 juli 1980 – 30 juni 1991), RKSV Sittardia (1950 – 30 juni 1968) in het shirt gedrukt. Het logo dat de club voerde vanaf de oprichting tot aan 1 juli 1980 (toen de club Fortuna SC heette) staat verrassenderwijs níet op de achterzijde van het shirt! Als extra detail staat de clubnaam in de achterzijde van de groene kraag gedrukt.

Yoann de Boer speelt een succesvol seizoen in het ‘Aan ‘M’ shirt

Maar niet alleen Yoann de Boer speelt tot aan zijn blessure een prima seizoen in het ‘Aan ‘M’ shirt, de hele ploeg doet het prima onder leiding van de nieuwe trainer Willy Boessen. Daar waar de blessuretijd van het duel tegen Go Ahead Eagles tijdens het seizoen 2011 – 2012 nog fataal is en de nacompetitie net níet wordt gehaald, verzekeren de Sittardenaren zich tijdens dit seizoen op de één-na-laatste speeldag tijdens de thuiswedstrijd tegen FC Dordrecht wél van de nacompetitie. Prince Rajcomar, Ramon Voorn en topscorer Patrick N’Koyi tekenen voor de treffers in de met 3-1 gewonnen wedstrijd.

Gedurende het seizoen fabriceert het bedrijf Maatjes Streetwear voor elke wedstrijd een nieuwe aanvoerdersband. Het bedrijf zorgt al jaren voor de merchandising van Fortuna en dus ook voor deze noviteit.

Tegen FC Dordrecht speelt Fortuna zich de nacompetitie in

Maar zo plotseling als het bedrijf ermee start, zo plotseling is het ook weer afgelopen. Reden? Fortuna wint terwijl Ramon Voorn een aanvoerdersband van Masita draagt en het thema bijgeloof speelt blijkbaar een grote rol in de kleedkamer.

Na afloop van de gewonnen wedstrijd tegen FC Dordrecht ontstaat een waar volksfeest in het stadion; het bereiken van de nacompetitie is een ongekend succes voor de club die elf seizoenen onderaan de rangschikking bungelde.

Tijdens het seizoen wordt één keer van serie gewisseld. Dat wil zeggen: de club laat voor de gehele selectie een nieuwe serie shirt bedrukken. Dat is te zien aan het shirt van Yoann de Boer (boven), maar ook aan onderstaande shirts. Het shirt dat Jurjan Mannes draagt stamt uit de eerste serie; de shirts van Dreesen, De Boer en Ramazan Çevik uit de tweede serie.

Er zijn heel wat verschillende shirts in omloop

Naast het feit dat er sprake is van een ander lettertype, is ook de kleur iets lichter en dus anders. Al het overige daarentegen is identiek aan de eerste serie.

Net als het seizoen voordien speelt Fortuna tijdens het seizoen 2012 – 2013 in het groen tijdens uitwedstrijden. Het shirt is identiek aan het voorgaande seizoen. De enige wijziging ten opzichte van voorgaand seizoen is de rugsponsor. Analoog aan het thuisshirt prijkt Seacon Logistics op de achterzijde.

Nieuwkomer Jordie Briels draagt nummer 22

Terwijl de veldspelers de afgelopen seizoenen in het geel of groen acteren, kiezen doelmannen nog al eens voor een afwijkende kleur. Zo ook Mark Voss. Het ontwerp van het shirt is vergelijkbaar met het thuis- en uittenue van het seizoen 2011 – 2012 en het uittenue van het seizoen 2012 – 2013, maar de kleurstelling is eerder apart. Het is dezelfde kleurstelling die we zien bij de doelman van MVV, Job Bulters. Maar daar waar Bulters wekelijks zijn shirt toont, komt Mark Voss tijdens het seizoen nauwelijks tot niet in actie voor Fortuna’s hoofdmacht.

12-13-23-voss_voor

Mark Voss speelt amper in dit aparte keeperstenue

Maar als Fortuna tijdens een interlandweekend geen wedstrijd hoeft te spelen, trekt het naar Luik om een oefenwedstrijd te spelen tegen Standard Liège. Op 12 oktober 2012 mag Voss dan ook 90 minuten zijn kunsten tonen tijdens een oefenwedstrijd tegen Standard.

Seizoen 2013 – 2014
Na het seizoen ‘Aan ‘M’ kiest Fortuna weer voor het gebruikelijke recept: een shirt uit de standaard collectie van Masita. Het shirt dat tijdens thuiswedstrijden wordt gedragen is uiteraard geel, waarbij de voorzijde wordt gebroken door een groene horizontale streep. Verder worden de mouwen gesierd door twee, dunne groene lijnen. Inmiddels is het dragen van de naam op de achterzijde een vertrouwd beeld geworden, evenals het ‘Go for Gold’ logo op de mouw. Klein detail is dat het nummer is voorzien van de naam van de kledingfabrikant, Masita

Voor wat betreft de shirtsponsors is er niets veranderd. Nog altijd neemt Fitland de voorzijde van het shirt voor haar rekening; Seacon Logistics draagt zorg voor de achterzijde. Nieuw is wel het lettertype en logo van Fitland. De bedrijfsnaam is voortaan uitgevoerd in een iets moderner lettertype. Daarnaast is het logo in het midden vervangen door een oranje bol welke achter de bedrijfsnaam is geplaatst.

Welk shirt Lars Gulpen ook draagt, een vaste waarde wordt hij niet

Net als tijdens het seizoen 2010 – 2011 is het uittenue qua ontwerp identiek aan het thuistenue. De hoofdkleur van het thuistenue is vanzelfsprekend geel, het uittenue kleurt groen, al is het groen iets donkerder dan het groen van het thuisshirt. Het geel is aldus vervangen door groen; het groen is vervangen door wit.

Nummer 26 behoort toe aan rechtsachter Fatih Turan

Maar daar waar mensen betrokken raken in een proces worden vanzelfsprekend fouten gemaakt, zo ook bij het bedrukken van het groene uittenue. Degene die de shirts bedrukt is niet volledig bij de les als hij de achternaam van Patrick N’Koyi op het shirt drukt. Naast het feit dat de aanvaller met nummer 12 speelt, is de letter ‘i’ vervangen door de letter ‘e’. Een kolossale fout derhalve. N’Koyi is hier niet blij mee zijn en zal het shirt eenmalig dragen. Wellicht dat de speler ook ontevreden is over zijn nummer, want lopende het seizoen draagt N’Koyi plots het nummer 9… Tevens ontbreekt het ‘Go for Gold’ logo, in tegenstelling tot het shirt van Fatih Turan.

Patrick N’Koyi speelt uiteindelijk maar één keer in dit shirt

Maar zulke zaken hebben nauwelijks invloed op de resultaten. Fortuna speelt ook dit seizoen weer mee in het linkerrijtje en behaalt wederom een plek in de nacompetitie. Doordat de selectie ook dit seizoen weer iets aan kwaliteit heeft ingeboet, wordt pas op de laatste speeldag, door een gelijkspel (doelpunt Ramon Voorn) in en tegen Emmen, een plek in de nacompetitie veilig gesteld. En dat is wederom een enorme prestatie voor het keurkorps van trainer Willy Boessen.

Met ingang van het seizoen 2012 – 2013 beschikt Fortuna over een dameselftal, maar vanaf het seizoen 2013 – 2014 wordt daar een beloftenelftal aan toegevoegd. En aangezien dat de dames nog niet over een eigen rechtspersoon beschikken is men min of meer verplicht mee te liften op de herentak voor wat betreft kledij. En dus spelen de dames, net zoals de heren, in hetzelfde shirt van Masita. De sponsoring is eveneens identiek, al wijken de namen uiteraard af. Één van de speelsters die de start van het beloftenelftal meemaakt is de van VV Bunde afkomstige Demi Schipper. Haar passage is even kortstondig als succesvol, want tijdens het seizoen 2013 – 2014 komt de speelster tot 17 wedstrijden en 8 goals. Vanwege het niet kunnen combineren van voetbal en studie keert ze na één seizoen weer terug naar VV Bunde.

Demi Schipper draagt maar één enkel seizoen het geel/groen van Fortuna

Wat bij de shirts van het beloftenelftal ontbreekt is het ‘Go for Gold’ logo. Doorgaans zijn de shirts van de heren voorzien van een dergelijk logo op de mouw, maar de shirts welke de damestak draagt niet. En iets zegt ons dat er met dit logo volstrekt willekeurig wordt omgegaan…

Seizoen 2014 – 2015
Na twee seizoenen onder leiding van Wil Boessen te hebben deelgenomen aan de nacompetitie vindt de club het tijd om het over een andere boeg te gooien. Ondanks de uitstekende resultaten was het voetbal onder Boessen niet zo spectaculair en dat moet anders. En dus verbindt de club oud-international Peter van Vossen aan de club. Hij moet Fortuna aanvallend laten spelen en proberen de club naar de Eredivisie te loodsen.

In het kielzog van Van Vossen komt, naast een x-aantal ex-employees van Almere City FC, ook het Italiaanse sportmerk Macron de club binnen. Het merk, in Nederland vertegenwoordigt door Dennis van der Gijp, neemt na zeven seizoenen het stokje over van Masita en committeert zich voor twee seizoenen aan de club. Daar waar de kledij uit Italië komt, neemt het bedrijf Logowear de bedrukking van de shirts voor haar rekening. Het bedrijf, gevestigd in Almere, is onderdeel van de Ruitenheer-holding, de onderneming van de vader van middenvelder Jordy ter Borgh.

Het shirt wijkt in wezen weinig af van het Masita-shirt van het seizoen voordien. Uiteraard bestaat het thuisshirt uit de hoofdkleur geel, met aan de voorzijde een groene balk welke op borsthoogste horizontaal over het shirt loopt. Aan de linkerzijde is het shirt voorzien van het clubembleem dat op het shirt is geplakt. Aan de rechterzijde is het shirt voorzien van de naam van de fabrikant, hetgeen in het shirt geborduurd is.

Jordy ter Borgh kan in zijn eerste seizoen geen stempel drukken op het middenveld

Tussen clubembleem en ‘Macron’ is het shirt voorzien van een rond logo waarin het cijfer ‘1’ en de jaartallen ‘1954’ en ‘2014’ zijn verwerkt. Tezamen verwijst dit naar het feit dat 60 jaar geleden Fortuna ’54 als allereerste betaaldvoetbalclub werd opgericht en momenteel door het leven gaat onder de naam Fortuna Sittard. Het shirt heeft een strakke snit en de lange mouwen zijn aan de uiteinden voorzien van een groene bies.


Het shirt is voorzien van een logo dat refereert aan het ontstaan van Fortuna ’54

Shirtsponsor is nog altijd Fitland, maar de bedrukking wijkt af van eerdere seizoenen. De letters welke het woord ‘Fitland’ vormen staan iets verder van elkaar af; het lettertype is anders. Achter de bedrijfsnaam staat ook dit seizoen een oranje bol afgebeeld, het bedrijfslogo van Fitland.

Het bedrijf Seacon Logistics doet ook dit seizoen dienst als rugsponsor en dat is alweer voor het derde seizoen op rij. Onder het rugnummer is het shirt voorzien van de spelersnaam in kwestie.

Daar waar het thuistenue kan worden gekwalificeerd als ‘conservatief’, mag het uittenue eerder ‘revolutionair’ heten. Afgelopen seizoen zagen we andere clubs die in Macron voetballen al in een dergelijk ontwerp aantreden, dit seizoen speelt ook Fortuna in een ‘camouflage-tenue’. Terwijl je normaal gesproken eerder aan een groene kleurschakering denkt, kiest Fortuna voor variaties van de kleur blauw.

Het camouflage-motief beperkt zich tot de voorzijde en de achterzijde, terwijl de mouwen uit één kleur blauw bestaan. Terwijl het thuistenue een ronde hals heeft, kent het uittenue een V-hals. Logowear heeft aan het uittenue niet veel werk. Dat wil zeggen: aan de voorzijde. Want sponsornaam, clubembleem en de naam van de fabrikant zijn allemaal in het shirt gedrukt.

Verdediger Dennis Dengering komt over van Jong PSV

Daarentegen zijn aan de achterzijde het nummer en de naam van de speler in hetzelfde lettertype als het thuisshirt op het shirt gedrukt. De naam van de rugsponsor (Seacon Logistics) is evenwel in het shirt verwerkt.

Sportief gezien verloopt het seizoen tot aan de winterstop dramatisch. Van het gepropagandeerde aanvallend voetbal komt vrijwel niets terecht en de club heeft financieel gezien haar schaapjes evenmin op het droge. En dus ondergaat de selectie in de winterstop een aantal wijzigingen. Grootverdieners Ramon Voorn (vertrekt op huurbasis naar VVV Venlo), Jeffrey Vlug (vertrekt naar Rijnsburgse Boys) en Jasper Waalkens (vertrekt naar NEC) verlaten Sittard. Daarentegen bewandelen (in het geval van Voorn en Waalkens) Joeri Schroyen en Muhammed Mert de omgekeerde weg. Zij voetballen vanaf de mercato d’hiver in Sittard.

En met de komst van nieuwe spelers zijn natuurlijk ook nieuwe shirts gewenst. Maar terwijl Fortuna een gevecht levert om in de voorlopig veilige Categorie II te komen, heeft het bedrijf Logowear alle activiteiten gestaakt. En dus komt de club uit bij Maatjes Streetwear. De onderneming uit Moorveld nam de gehele merchandising al voor haar rekening en bedrukt vanaf heden ook de shirts.

Nieuwe spelers, nieuwe shirts en ook een nieuwe, afwijkende bedrukking!

Het is duidelijk dat er een andere bedrijf voor de bedrukking zorgt; het lettertype is significant anders! Plus, de nummers zijn van een ander materiaal, waardoor ze ietwat doorschijnen.

Zo overzichtelijk als de situatie is met betrekking tot de shirts van de veldspelers, zo onoverzichtelijk is deze met betrekking tot de doelmannen. Tijdens de voorbereiding tonen Ferhat Kaya en Glenn Daniels een rood en een lichtblauw keepersshirt. Deze shirts zijn identiek aan het uiteindelijke thuisshirt van de veldspelers. Ook het zwarte shirt dat Kaya later in het seizoen draagt is identiek aan het thuisshirt dat de veldspelers dragen.

kaya6 kaya4

De situatie met betrekking tot de shirts van de doelmannen is chaotisch

Maar ook het shirt dat de veldspelers dragen tijdens uitwedstrijden, doet dienst als keepersshirt. Maar natuurlijk alleen als Fortuna in het thuistenue speelt. Tenslotte dragen de doelmannen ook een ietwat vreemd, wit shirt. Aan de bovenkant is het shirt voorzien van een gele en erg donkerblauwe horizontale baan. En deze kleuren komen ook terug aan de zijkant van het shirt, onder de mouwen. En vanwege de gelijkenis met de clubkleuren van rivaal Roda JC is dit shirt niet bepaald populair onder de supporters.

Ook Glenn Daniels draagt het impopulaire keeperstenue

Ook is het shirt, in afwijking tot de shirt die de veldspelers dragen, voorzien van een kraag en mist het de strakke snit van het uitshirt.

En zo onoverzichtelijk als de situatie is bij de kledij van de doelmannen, zo is de situatie ook sportief. De club moet noodgedwongen saneren en verlost zichzelf van behoorlijk wat loonmassa, maar het sportief verval is navenant. Prestaties zijn er niet en het elftal hangt als los zand aan elkaar. Buiten overwinningen bij MVV en Roda JC levert het seizoen bitter weinig op. En dus gaat de club tijdens het seizoen 2015 – 2016 voor een hernieuwde of haar laatste kans…


Naar het tijdvak 2005 – 2006 t/m 2009 – 2010   |   Naar het tijdvak 2015 – 2016 t/m 2019 – 2020