Op 10 augustus 2019 maakt Fortuna Sittard bekend een samenwerkingsverband aan te gaan met het Wereld Natuur Fonds (of de Engelse variant: World Wide Fund for Nature (WWF)). Bij monde van Işıtan Gün verklaart de club ‘ongelofelijk trots’ te zijn op de gesloten overeenkomst. Maar met het samenwerkingsverband is Fortuna niet aan haar proefstuk toe. Want reeds in maart 2004 werken Fortuna en WWF al samen.

Voorafgaande aan het thuisduel met VVV trapt het WWF haar campagne ‘Spaar het regenwoud, koop FSC-hout’ af. ‘FSC’ is een verwijzing naar de clubnaam die Fortuna voerde vanaf de fusie (1968-1969) tot en met het seizoen 1980-1981 en dus komt het WWF uit in Sittard.


Dick Advocaat werkt mee aan de campagne ‘Spaar het regenwoud, koop FSC-hout’

Onderdeel van de samenwerking is niet alleen het WWF gelegenheid bieden haar campagne extra in de verf te zetten, Fortuna treedt die avond ook aan met wedstrijdshirts waarop het aan de voorzijde het logo van het WWF is aangebracht en het logo van FSC (Forest Stewardship Council) op de achterzijde staat gedrukt.

Fortuna treedt tegen VVV aan in aangepaste wedstrijdshirts

Vanaf dit seizoen (vanaf de thuiswedstrijd tegen Heracles Almelo) treedt Fortuna aan met het WWF-logo op de achterzijde van het shirt. Bij het aangaan van de samenwerking geeft de club aan gedurende het samenwerkingsverband activiteiten te organiseren die geld in het WWF-laadje brengen ‘zodat WWF ook een financiële vuist kan maken om te vechten voor het voor het behoud van de flora en fauna op onze planeet’.

Één van die acties is de verkoop van shirts die de selectie draagt tijdens de opkomst voorafgaande aan het duel met Feyenoord. Ten tijde van dat duel woeden er op diverse plekken in Australië enorme bosbranden waarbij meer dan 20 burgers het leven laten, meer dan één miljard dieren omkomen en miljoenen hectare bos- en natuurgebied door de vlammen worden verwoest.

Clint Essers en Amadou Ciss in hun warming-up shirt

Om Australië te helpen zamelt het WWF via Fortuna geld in, ook al gaat het om piepkleine druppels op een levensgrote gloeiende plaat. Maar ook een mogelijkheid om het Cabinet de Curiosités uit te breiden.

Het door Alexei Koșelev gesigneerde (en gedragen) warming-up shirt en voorzien van zijn rugnummer, 77

Als je ‘4333’ smst doneer je € 3 die het WWF inzet om gewonde koala’s te helpen en aanwendt voor het herstel van bossen.

Het shirt is geel van kleur, voorzien van de sms-actie plus de logo’s van het WWF (rechterborst) en Fortuna (linkerborst).

Eenvoudig, maar (hopelijk) doelmatig.