Vorig jaar bezocht collega webmaster Peter Meijers Praag om daar met enkele kompanen vakantie te vieren en te groundhoppen. Dit jaar maak ik met mijn vriendin een stedentrip naar de Tsjechische hoofdstad. Ik beperk me vanwege de tijd en het overvolle programma tot het bezoeken van één stadion, namelijk dat van AC Sparta Praha. En laat dat nou net het stadion zijn waar Peter en co. vorig jaar niet binnen kwamen.

De trip begint voor mijn vriendin en mij op woensdagavond om 21.30 uur als we door de bus van Solmar Tours bij de Geusselt worden opgepikt. De reis verloopt erg vlot en om 07.00 uur ’s morgens arriveren we in het plaatsje Beroun, gelegen op circa 30 kilometer voor Praag. Het grootste deel van het reisgezelschap nuttigt in het aanwezige hotel een ontbijtje. Wij zijn niet zo hongerig en na de benodigde sanitaire stop, lopen we rond het hotelcomplex.

Aan de achterkant ligt aan het hotel het ijshockeystadion van de ‘Beroun Bears’ vast. Deze ploeg speelt (volgens internetbronnen) in de Tsjechische profliga. IJshockey kan me echter niet zo interesseren en we lopen verder. Aan de andere kant van het hotel, dat gelegen is aan de rivier ‘Berounka’ zien we een tribune en een veld. Via de bouwplaats (het ijsstadion wordt gerenoveerd / uitgebreid) lopen we zonder problemen het veld van ‘Český lev Beroun’ op. Gezien de matige staat en capaciteit van het complex kunnen we ons niet voorstellen dat hier op enig niveau wordt gevoetbald. Als ik dit later nakijk op internet blijkt dit te kloppen. Het uitzicht achter een van de doelen en de kleine maar leuke hoofdtribune nodigen echter toch uit tot het maken van enkele foto’s.

De tenues van Č.L. Beroun hangen te drogen op de kleine hoofdtribune

Op de achtergrond torent de autoweg naar Praag hoog boven het landschap uit

Inmiddels is de pauzetijd verstreken en zoeken we de bus weer op. We gaan op weg naar de hoofdstad van Tsjechië.

Sparta Praag

Rond 9 uur bereiken we het centrum van Praag. We worden in de buurt van het centraal station uitgelaten en beginnen aan een stadswandeling onder begeleiding van een gids. Ongeveer op de helft van de drie uur durende rondleiding komt onze gids met een interessante opmerking. Ze wijst richting een heuvel aan het eind van een grote winkelstraat en zegt ‘boven op die heuvel bevindt zich het stadion van Sparta Praag’. Dit knoop ik uiteraard goed in mijn oren, aangezien we direct na de wandeling een aantal uur vrij te besteden hebben. Na de rondleiding die ons langs vele historische plekjes heeft geleid, kunnen we op eigen gelegenheid de stad gaan verkennen. Na de gebruikelijke bezoekjes aan souvenir- en kristalwinkeltjes belanden we aan de voet van een heuvel die ons naar het Letná-park moet leiden. Enkele honderden traptreden later staan we boven aan de Moldau-oever en hebben we een mooi overzicht over de stad Praag. Op dit hoge punt stond eind jaren ’50 gedurende enkele jaren een standbeeld van Stalin. Toen men er echter achter kwam dat hij in de oorlog toch ook wel wat minder aardige dingen had gedaan, werd zijn beeld omver gehaald. Nu staat er een gigantische metronoom. Goed, dat was weer even genoeg cultuur en historie: op naar de ‘Toyota-arena’!

Dat kan nu niet ver meer zijn, maar door de vele bomen van het park, zien we het nog niet. Navraag bij een van de vele aanwezige Tsjechen leert ons dat we enkele honderden meters door het park moeten lopen en dat we het stadion dan niet kunnen missen. Dat lopen wordt enigszins bemoeilijkt door tientallen skatende jongeren die halsbrekende toeren uithalen. Als we de ‘skatebaan’ heelhuids zijn gepasseerd en het Letná-park hebben doorkruist, doemt een grote (zand)vlakte op. Aan de overkant van de vlakte zien we een drukke straat met trambaan. Aan deze Milady Horákové ligt het stadion van AC Sparta Praha, de bekendste en meest succesvolle club van Tsjechië.

De Toyota-arena gezien vanaf de parking bij het Letná-park

Naast de nabijgelegen vestiging van McDonald’s bevindt zich de hoofdingang. We zien twee poorten open staan en lopen direct door. Dit is buiten de aanwezige portier gerekend. Zou dit de man zijn die Peter vorig jaar niet binnen liet? Ik probeer uit te leggen dat we uit Nederland komen en dat we graag enkele foto’s zouden willen maken. Helaas spreekt de man geen Duits of Engels. Gelukkig begrijpt hij me wel enigszins en roept een collega op. Twee minuten later verschijnt een andere beveiligingsbeambte. Voor 2 euro of 50 Tsjechische kronen per persoon mogen we binnen. We betalen 100 Kronen en krijgen er twee clubbladen / programmaboekjes van Sparta Praag bij.

Het logo verwerkt in de bestrating bij de entree

De bewaker loopt met ons mee en vanaf de hoofdtribune mogen we foto’s maken en rondkijken. Het stadion is bekleedt met gele, rode en blauwe (clubkleuren)stoeltjes. Lichtmasten zijn er niet. Dit is opgelost door tientallen lampen die enkele meters boven de dakrand op een rij naast elkaar hangen.

De Praagse variant op de lichtmast

De tribunes zien er schoon en relatief nieuw uit. Het veld ligt er prima bij voor de laatste thuiswedstrijd van het seizoen (tegen FC Viktoria Plzeň wordt op 13 mei met 1-3 verloren, RvL). De competitie heeft Sparta dit jaar weinig plezier gebracht. Een vijfde plek op de eindrangschikking met veertien punten achterstand op kampioen FC Slovan Liberec is natuurlijk veel te weinig voor deze club. Hopelijk biedt de bekercompetitie, waarin men op 16 mei thuis de halve finale tegen 1. FC Brno speelt, de club meer sportief succes.

Dit stadion verdient betere sportieve prestaties

Als we alle tribunes hebben vastgelegd op de camera verlaten we onder begeleiding van de bewaker het stadion en lopen terug naar het centrum alwaar onze bus op ons wacht. We hebben nog twee dagen Praag voor de boeg, maar voor mij is de trip al geslaagd (uiteraard met dank aan mijn vriendin).